Hoe kan dit? (zie filmpje)

Hoe kan dit?
http://www.youtube.com/watch_popup?v=jJrzIdDUfT4&vq=medium

Prachtig optreden, maar ik ben benieuwd hoe dit mogelijk is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
1K
Cryofiel
12 jaar geleden
Mooie man ook. Althans, zijn lichaam. ;-)
itsme
12 jaar geleden
en een evenwichtig persoon :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door special K lekker in balans

Het beste antwoord

Hoe dit kan? hij doet het langzaam genoeg om te zien hoe het werkt:

Elk houtje is gebogen zodat het zwaartepunt zich niet halverwege ín het houtje zelf zit, maar een stukje daarbuiten.
Daardoor kun je een houtje makkelijk laten balanceren als je het in evenwicht over een volgend houtje legt:
Het zwaartepunt ligt dan onder het ophangpunt zodat het vrij stabiel blijft liggen.

Een volgend houtje heeft, met het toegevoegde eerste stokje weer een eigen zwaartepunt dat ook weer onder het evenwichtspunt van het samenstel ligt.
De houtjes hebben steeds een dik gedeelte om het gewicht van de stokjes die aan de dunne kant hangen te compenseren, anders zou na een aantal houtjes het zwaarte punt te veel aan één kant komen zodat dat punt nauwelijks meer onder de boog van dat laatste houtje liggen.

Hij kan het toevoegen van houtjes steeds herhalen, zolang hij maar steeds weer het evenwichtspunt van het volgende houtje bepaalt.

Als hij op het eind het eerst geplaatste stokje verwijdert dan zal de tweede niet meer in evenwicht zijn en vallen.
Als het tweede houtje valt dan is het derde houtje niet meer in evenwicht..... etc. etc. etc.

Het ziet er prachtig uit, maar het maakt gebruik van een eenvoudig natuurkundig verschijnsel dat als je iets aan een punt ophangt en het zwaartepunt van dat voorwerp ligt lager dan het ophangpunt dan zal het stabiel blijven hangen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier en daar een woordje vergeten, komt door snel typen, ik hoop dat het verhaal er niet te onduidelijk door is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed antwoord. En inderdaad: prachtige natuurkunde. Het enige dat mij écht verbaasde, en wat ik niet had verwacht, was dat hij de laatste bladsteel met zijn voet rechtop zette, daar de hele constructie op plaatste, en dat het geheel toen stabiel bleek te zijn. Alles daarvóór was grotendeels show, dit laatste was echt onverwacht en prachtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het rechtopzetten van de stok (bladsteel) gemist heb bij de eerste keer bekijken van het filmpje:
Na de eerste minuut ben ik gaan skippen en heb dat detail gemist. Na beschouwen van het moment van rechtopzetten zag ik dat die stengel aan de onderzijde afgevlakt was. De afvlakking zal wel zó gekozen zijn dat de top van de stengel zich loodrecht boven de voet van de stengel bevindt, dan zal deze stengel ook met belasting precies rechtop blijven staan mits de bodem geheel vlak is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ om de - van de kuukel te compenseren en natuurlijk omdat je antwoord klopt.