Waarom worden nazi-misdadigers alsnog bestraft?

Ik las net het nieuwsbericht http://nos.nl/artikel/492788-auschwitzbewakers-opgespoord.html dat er 50 Nazi-bewakers opgespoord om deze mogelijk alsnog te vervolgen. Mijn vraag is met name, waarom deze mannen, die volgens het bericht allemaal in de 90 zitten, ruim 65 jaar na WO II nog vervolgd moeten worden?

Ik vind het natuurlijk verschrikkelijk wat ze hebben gedaan, maar ik denk dan dat 65 jaar leven met zoiets, al een straf op zich is. Daarnaast is er voor andere grote misdrijven ook een verjaringstermijn, waarom geldt dat niet hierop? Waarom word dit alsnog bestraft? Ik snap dat niet zo goed, vandaar dat ik zou willen weten waarom dat alsnog word gedaan.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
ItisILeClerc
11 jaar geleden
Bestraffing dient 3 doelen: - verwijdering uit de maatschappij
- genoegdoening van het rechtsgevoel
- het stellen van een voorbeeld voor anderen Die laatste twee gelden nog onverminderd, het dus volstrekt logisch dat ze gestraft worden.

Het beste antwoord

Waarom zou je iemand 65 jaar na de oorlog alsnog straffen?

Wel, een hele goede reden zou kunnen zijn vanuit rechtvaardigheid.
Ik weet z'n naam niet meer, maar er was een Nederlander gevonden die al die tijd, dus meer dan 60 jaar, na de oorlog in (West-) Duitsland had gewoond. Deze man had de Duitse nationaliteit aangenomen en in alle (gemoeds-) rust en in vrede, zonder angst (hij werd beschermd door de Duitse Overheid), gewerkt en gewoond in een dorpje / stadje in Duitsland.

Zal je zeggen: So what?
Nou, als iemand oorlogsmisdaden heeft begaan en weet dat hij gestraft zal worden en DUS het land ontvlucht en de DUITSE nationaliteit aanneemt om UITZETTING te VOORKOMEN, want Duitsland (net als de U.S.A. trouwens) geeft geen 'eigen mensen' aan een ander land om ze daar voor wat dan ook te laten berechten...

Kortom hij is gevlucht en uiteindelijk gevonden. Waarom zou iemand de laatste jaren van zijn leven NIET in de cel zitten? en waarom zou je zo iemand met rust laten?
Er staat nog steeds straf op die misdrijven, oorlogsmisdrijven (moord).
Het feit dat deze man zolang op betrekkelijk korte afstand van Nederland in vrijheid heeft kunnen leven is voor zeer veel mensen een niet te "pruimen" feit... vanuit het rechtsgevoel is het niet juist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze zijn al die tijd niet gevonden, dan kun je iets niet laten verjaren! Als je ze vindt kun je ze hun straf geven. Het is niet zo dat als iemand een ander vermoord maar ontsnapt dat dan er verjaring optreedt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Het is nog iets erger niet iemand vermoord want dat verjaard. Maar hele massa mensen vermoorden en martelen en vernederen is nog wel even iets anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maar het verjaard toch niet als je de naam van de misdadiger hebt maar niet kunt vinden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent pas een misdadiger als je bent veroordeeld Pelle. Tot die tijd ben je hooguit verdachte. Dus ja..ook moord kan zo verjaren.
ronron1212
11 jaar geleden
Geen verjaring bij levenslange gevangenisstraf Misdrijven waarop een levenslange gevangenisstraf staat, kunnen niet verjaren. Het gaat dan om ernstige zaken zoals moord. Die verjaringsregel geldt voor misdrijven die nu worden gepleegd en voor zaken waarvan op 1 januari 2006 de verjaringstermijn nog niet was verlopen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het wordt er niet minder waar op dat het 60 jaar geleden is. Al die mensen krijg je nooit meer terug. De familie van slachtoffers in de oorlog zullen blij zijn dat er weer een opgepakt is. Zoiets achtervolgt je je hele leven.
In Nederland is verjaring uitgesloten voor genocide, foltering, misdrijven tegen de menselijkheid en ernstige gewelds- en zedendelicten. In 1971 is ook de verjaring van oorlogsmisdaden opgeheven. Daarop werd echter één uitzondering gemaakt. Indertijd besloot de Tweede Kamer dat de afschaffing van de verjaringstermijn niet gold voor de oorlogsmisdrijven van Nederlandse militairen in Indonesië tussen 1945 en 1950.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Binnen de volkerenbond is afgesproken dat een daad tegen de mensheid nimmer verjaard, een oorlogsmisdaad is een daad tegen de mensheid.

Dat een dergelijke daad nimmer verjaard is enkel en alleen om de mensen af te schrikken om dergelijke daden te ondernemen, echter uit de recente geschiedenis blijkt dat de afschrikking onvoldoende is en er nog steeds daden tegen de mensheid worden onder nomen.